این مدرس دانشگاه در گفتوگو با ستاد برگزاری این رویداد با تاکید بر بالا بودن کیفیت فیلمنامه یک اثر پویانمایی گفت: «فیلمنامه پایه و مبنای هر نوع تولیدی است؛ چه تولید کوتاه، چه تلویزیونی و چه سینمایی. در فرآیند MVP نیز، فیلمنامه قطعاً جایگاهی بسیار مهم دارد. در بحث نمونهسازی، این مسئله اهمیت دارد که بررسی شود فیلمنامه، متناسب با مخاطب هدف و همچنین مدیایی که قرار است برای آن تولید صورت گیرد، تا چه اندازه صحیح طراحی شده و تا چه حد جزئیات و ساختار در آن لحاظ شده است. قطعاً از نظر بنده، فیلمنامه یکی از مهمترین فاکتورها در این مسیر به شمار میرود؛ چراکه اگر فیلمنامه درستی داشته باشیم، قطعاً به تولید درستی خواهیم رسید. در مقابل، حتی اگر از نظر تکنیکی به بالاترین سطح ممکن دست یابیم، اما فیلمنامهای ضعیف و دارای گپهای روایی داشته باشیم، آن اثر نخواهد توانست با مخاطب خود ارتباط مؤثری برقرار کند.
صفورا با بیان اینکه انیمیشین در دنیای امروز یکی از فراگیرترین هنرـ رسانهها در سطح جهان است، توضیح داد: «امروزه تولیدات متنوع و متعددی را در قالبهای مختلف از جمله آثار سینمایی، تلویزیونی، کوتاه، تجربی، وبسریها و همچنین تولیدات مرتبط با فضاهای مجازی و شبکههای اجتماعی مشاهده میکنیم. این گستردگی نشاندهنده فراگیر شدن این هنر است.»
این کارگردان با اشاره به اینکه انیمیشن به دلیل برخورداری از دو عنصر طنز و فانتزی جذابتر از آثار دیگر سینمایی است، گفت: «دلیل استقبال مخاطبان از انیمیشن در تمامی فضاهای رسانهای و سوشالمدیا، توانایی این مدیوم در انتقال سریع و مؤثر پیام است. انیمیشن به دلیل برخورداری از عناصری همچون طنز و فانتزی، این قابلیت را دارد که هر موضوعی را به شکلی جذابتر و تأثیرگذارتر به مخاطب منتقل کند. در واقع، همین دو عنصر بهتنهایی کافی هستند تا مفاهیم آموزشی، تربیتی و فرهنگی به شکلی قابل فهم و جذاب ارائه شوند.»
او ادامه داد: «خوشبختانه در کشور ما، با توجه به وجود نیروهای متخصص فراوان و همچنین زیرساختهای مهمی که در حوزه آموزش و تولید شکل گرفته است، میتوان گفت که در حال حاضر اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه رخ داده و به نظر میرسد در آیندهای نهچندان دور، شاهد افزایش چشمگیر تولیدات انیمیشن در کشور خواهیم بود.»
صفورا با اشاره به برگزاری رویداد سرمایهگذاری پویانمایی کاشان تاکید کرد: «اتفاق مهمی که در حال حاضر در حال شکلگیری است، فعالیتهایی است که از طریق بنیاد ملی پویانمایی و فرآیندهای پیچینگ در حال انجام است. در این فرآیند، سرمایهگذاران بخش خصوصی و دولتی گرد هم میآیند تا آثار منتخب را برای تولید انتخاب کنند. به نظر بنده، این اتفاق یک گام بسیار بزرگ و تعیینکننده است. بهطور قطع، پس از آنکه تولیدات اولیه وارد بازار شوند و چرخه اقتصادی و صنعتی انیمیشن رونق خود را نشان دهد، بسیاری از فعالان سایر مدیاها، از جمله سینمای لایو اکشن، مستند و تئاتر، به سمت تولید انیمیشن گرایش پیدا خواهند کرد.»
این استاد دانشگاه از علاقمندی بیشتر تهیهکنندگان لایواکشن به ورود به حوزه تولید انیمیشن گفت و توضیح داد: «بسیاری از تهیهکنندگان سینمای لایو اکشن علاقهمند به ورود به حوزه تولید انیمیشن هستند؛ چراکه سختیها و محدودیتهای موجود در تولید آثار داستانی لایو اکشن، بهویژه در ایران، در حوزه انیمیشن کمتر است. از سوی دیگر، بازده اقتصادی انیمیشن، چه در داخل کشور و چه در بازارهای بینالمللی، بهمراتب بالاتر است. به همین دلیل، با اطمینان میتوان گفت که در بازه زمانی حدود پنج سال آینده، به قطع و یقین شاهد حضور گسترده سرمایهگذاران و تهیهکنندگان در حوزه تولید انیمیشنهای سینمایی خواهیم بود و پس از آن نیز سایر گونههای تولید انیمیشن بهتدریج توسعه خواهند یافت.»
وی با اشاره به چگونگی ارزیابی آثار ارائه شده در این رویداد گفت: «با توجه به تجربه حضور در بخشهای مختلف انیمیشن، از جمله تولید، مشاوره و داوری، معیارهای انتخاب آثار بر این اساس شکل میگیرد که چه خلأها و گپهایی در این حوزه وجود دارد و آثار تا چه اندازه میتوانند به پوشش و رفع این نیازها کمک کنند. انیمیشن ایران، از نظر بنده، چنانچه آن معیارها در یک اثر وجود داشته باشد، قطعاً انتخاب خواهد شد و بهطور حتم ارزیابی مثبتی نسبت به آن شکل میگیرد. بخشی از این معیارها و خلأهایی که وجود دارد، به حوزه فیلمنامهنویسی بازمیگردد و بخش دیگر آن مربوط به کارگردانی است. چنانچه در یک اثر مشاهده کنم که این حوزهها ارتقا یافته و ضعفها تا حد قابل قبولی برطرف شدهاند، قطعاً آن اثر مورد حمایت شخصی بنده قرار خواهد گرفت.»
صفورا با تشبیه انیمیشن به هنر «ابریشمبافی» توضیح داد: «انیمیشن هنری است که نیازمند زمان، صبر و تلاش فراوان است تا به جایگاهی برسد که بتواند در سطح مخاطب عام دیده شود. این مسیر سخت، در طی چند دهه طی شده و امروز انیمیشن ایران به جایگاهی رسیده است که هم برای مخاطب داخلی شناختهشده است و هم بخشی از آن برای مخاطب خارجی مطرح و قابل توجه شده است. افرادی که وارد این حوزه شدهاند و در آن فعالیت میکنند، انتخاب بسیار درستی داشتهاند؛ چراکه هم از نظر حرفهای، این حوزه بسیار گسترده و متنوع است و هم از این جهت که مخاطبان ارتباطی عمیق و وسیع با آن برقرار میکنند. از نظر بنده، این مسیر جای بسیار درستی است. آنچه بیش از هر چیز لازم است، تلاش مستمر، احترام به مخاطب و درک صحیح نیازهای واقعی اوست. ما باید بتوانیم این نیازها را بهدرستی شناسایی کرده و به آنها پاسخ دهیم، بیاموزیم که چگونه میتوان زیبایی خلق کرد، چگونه میتوان محتوای اثرگذار تولید کرد و چگونه میتوان تفکر درست را در قالب انیمیشن و از طریق این رسانه، به طیف وسیعی از مخاطبان، بهویژه خانوادهها، منتقل کرد.»
او با ابراز خوشحالی از برگزاری اولین رویداد سرمایهگذاری پویانمایی تاکید کرد:«بنیاد ملی پویانمایی تمام توان خود را به کار گرفته است تا بتواند بهعنوان یک شتابدهنده مؤثر در حوزه تولیدات انیمیشن نقشآفرینی کند و بابت این اتفاق از متولیان آن تشکر میکنم. »